Rebelse Kunst

 

 

Rebelse kunst

In het jaar 2000 zag ik bij toeval een schilderij van Elfie Hertog uit Heerlen. Het kunstwerk hing tentoon in het toenmalig creativiteitscentrum Welt & Art te Nuth. Het werk hing tamelijk opvallend bij de ingang van de school. Was op slag verliefd en liet er geen gras over groeien om het van Elfie te kopen. Van de schilderes vernam ik dat het een getrouwe reproductie is van de Duitse expressionist Otto Mueller (1874-1930), getiteld: Junges Mädchen vor Männerköpfen, rond 1912 geschilderd. Het is een vrouwelijk naakt dat zich bekeken voelt door lonkende mannenogen. Een zwart-wit foto afgedrukt in een monografie van Horst Jähner over de Duitse kunstenaarsgroep Brücke stond model voor dit reproschilderij zoals dit door Elfie op haast sublieme wijze in olieverf is nageschilderd in de kleuren blauw en geel/bruin. Het jonge meisje oogt dun en spichtig. Telkens als ik er naar kijk komt dat ontroerend lied van Paul van Vliet over Meisjes van dertien in mij op. Over die vertederende sukkeltjes, er net tussen in. Eigenlijk geen kind meer maar ook (nog) geen vrouw. Zo kwetsbaar als ze zijn, met dromen waarvan je zou schrikken en een behoefte aan tederheid die vooralsnog het vaakst wordt bevredigd door een knuffelbeer. Borstjes die maar met willen opschieten en voeten die al te groot zijn. Met verwarrende en dromerige ogen nemen zij hun omgeving in zich op en dromen over de liefde. Zo’n meisje, een zigeunerin, heeft Elfie in alle vrouwelijkheid en kwetsbaarheid nageschilderd van een foto. Op het eerste oog was de aanblik het gevolg van een opmerkelijke herkenning met het werk en kleurgebruik in de schilderwerken van Vincent van Gogh (1853-1890), in wiens leven ik me reeds geruime tijd verdiep.

Drs. A.J.Weijers.